Fyens Stiftstidende - 1. juli 2006

Af Lene Kryger

Gennemført nostalgi i Bogense

CABARET: Humoren dominerer i kært genhør med danske filmsange, men heldigvis bliver der også plads til seriøse og inderlige fortolkninger

Menneskehjernen er forunderlig. På mit fjernlager ved siden af 12-tabellen, opskriften på tunmousse og telefonnumre på klassekammerater fra folkeskolen ligger sangtekster til danske filmsange i stakkevis. Parate til at blive hevet frem, i samme øjeblik hjernen bliver kildet med den melodi, ordene passer til.

Og kildet bliver der i Bogense Sommercabaret, hvor hovedparten af indslagene har mellem 55 og 75 år på bagen, men alligevel tricker publikum - også os der er under 45!

Det kan lyde som en tynd idé at lade bedagede filmsange udgøre en hel aftens underholdning. Men anført af instruktøren Ole Møllegaard har skuespillere og kapelmester sammenstykket en herligt uformel og medrivende forestilling.

Humoren dominerer, som den må gøre, når man lader ordret citerede filmdialoger lægge op til flere af sangene. Det er naiv replikkunst, men fordi skuespillerne imiterer originalerne så perfekt, bliver genhøret gennemført nostalgisk og vittigt.

Randi Winther har fuld kontrol over Marguerite Vibys kvidrende vibrato og Liva Weels mandhaftige energiudladninger. Ejnar Gensø gør en kær figur som kartoffelskrællende Liva Weel og brillerer som Dirch Passer i "Der kommer altid en sporvogn og en pige til".

Kim Henriksen er forestillingens stærkeste kort. Hans smidige komiske talent rækker ubesværet fra erotisk dampende Liva Weel til snusfornuftig Lille-Per. For slet ikke at tale om hans naturtro Poul Reichhardt-imitation, der er ualmindeligt charmerende og selvfed på den gode måde.

 

Seriøsitet

Med blik for at munterheden også kan blive for anstrengt, bliver morskaben med jævne mellemrum afbrudt af seriøse sangfortolkninger. Og som inkarneret romantiker, kan jeg slet ikke stå for Randi Winthers inderlige udgave af "Der var en gang" og Kim Henriksens oprigtigt poetiske "Lille du".

Trods minimal plads og begrænsede midler lykkes det endda Bogense Sommercabaret at genskabe Asta Nielsen og Poul Reumerts tangoscene fra "Afgrunden" - med flaksende stroboskoplys i rollen som flimrende filmstrimmel. Og Siw Malmquist og Henning Moritzens luftballonscenen fra "Forelsket i København" bliver ekstra yndefuld med en filmet ballontur på bagvæggen.

I Bogense beviser man på alle måder, at småt teater er godt teater

 

.