Fyens Stiftstidende - 22. juni 2008

Af Lene Kryger

Anmeldelse êêêêêê

Sammenstød giver slagkraft

Tårepersere og sømandsviser får nyt liv i Bogense

Uhøjtidelig, djærv og med en snert af smerte. Sådan er årets cabaret i Bogense. Temaet er sømandsliv - både det romantiserede og det rå. Så som det naturligste af verden optræder "Fløjtetønden Victoria" og "Kukkeren fra Æbelø" side om side med Brecht & Weills "Surabaya Johnny". Godt for det. For det er sammenstødene mellem det muntre og det dystre, der giver slagkraft.

 

Fra en film noir

Første afdeling fungerer perfekt. Instruktøren Ole Møllegaard har komponeret et stramt forløb og stiller skarpt på persontegningen helt fra begyndelsen.

Kim Henriksen er med sit medfødte 50'er-look som plukket ud af en film noir: De sorte krøller, kløften i hagen, den skæve fortand og de glitrende sovekammerøjne illuderer skiftevis udlængsel og eventyrlyst, desperation og dekadence.

Figuren bygger han videre på i aftenens bedste nummer, en usentimental fortolkning af "Mandalay", for så at ende helt nede i sølet i Jacques Brels "Amsterdam". En foretagsom teaterdirektør burde hyre Kim Henriksen til en Brel-cabaret. Fik du den, Kasper Wilton?

Liselotte Krogager er prototypen på en servitrice i en havneknejpe: Grov og højtråbende, men bag det bralrende ydre skjuler hun årtiers savn.

Det nærmer sig blasfemi at lade en kvinde synge "Havnen", som Osvald Helmut udødeliggjorde, men Liselotte Krogager vover det - og slipper godt fra det. Hendes bolværksmatros er ikke desillusioneret, men kan stadig sitre af nysgerrighed og tro på forandring.

 

Pianist med måge

Ejnar Gensøs søulk snakkesynger John Mogensens "Sidder på et værtshus", så teksten bliver som ny. Og selv en tåreperser som "Anna Lovinda" gør han til en lille, højtidelig oplevelse.

Efter pausen går der kludder i "symmetrien"; grænsen mellem skuespillere og roller flyder ud, og for mange indslag får karakter af klaske-sig-selv-på-lårene-komik.

På den baggrund skal der kæmpes ekstra for at få de seriøse tekster til brænde igennem - og her har pianisten Ulf Starup en ikke uvæsentlig rolle. Med stenansigt, matrostøj og udstoppet måge observerer han skuespillernes mindste tøven og spiller dem på ret køl. Det er i sig selv en bedrift.

Bogense Sommercabaret lander på fire stjerner, fordi holdet mestrer den pokkers svære kunst at skabe magi ud af ingenting - og endda formår at puste liv i en stak fortærskede viser og sømandssange.

 

Om forestillingen

Cafe 44, Bogense, fredag: "Nu til søs", Bogense Sommercabaret. Instruktør: Ole Mølle- gaard. Pianist: Ulf Starup.

Medvirkende: Liselotte Krogager, Kim Henriksen og Ejnar Gensø. Spiller sidste gang 19. juli.


 

UgeAvisen Nordfyn - 24. juni 2008

Af Birgit Folden

Lystsejlads i Bogense

Bogense Cabaret sikkert i havn

Bogense Cabaret 2008 holder vand. De tre skuespillere, Ejnar Gensø, som har været tovholder på Bogense Cabareten siden Agnethe Bjørn gik i land i 2002. Kim Henriksen, der for ottende gang holder sommerferie i Bogense og ikke mindst Liselotte Krogager, der medvirker i Bogense for fjerde år. Nestor i selskabet er kapelmester Ulf Starup, der har været at finde bag klaveret og ved musikken i ti år. 

En god Bogense tradition til glæde ikke mindst for byens gæster, som denne premiere aften fyldte godt i teatersalen. Ja, flere gav udtryk for, at det for dem hørte med til en god start på sommeren, at opleve Bogense Cabareten. 

Og der er noget af komme efter. - Det er ikke kun sømandsviser og historier fra havneknejpen, der diskes op med. Repetoire udvalget har været kreative. Der er tekster af Jacques Brel. Kipling, Bertolt Brecht, Anders Jæger, Erik Leth og John Mogensen for blot at nævne nogle. 

Vi bevæger os en tur ned til Havnen, hvor Liselotte Krogager tager et frikvarter fra sin lille cafe og synger Osvald Helmuths stilfærdige vise om udlængsel, så man kan se manden stå ved sin cykel og kigge længselsfuldt du mod de fjerne horisonter, han aldrig selv fik at se. Liselotte Krogager får rørt ved en streng i mit hjerte med sangen Le Gaz, der også handler om længsel. 

Ejner Gensø sidder på et værtshus og længes ikke hjem til skideballen. Og publikum kan mindes Otto Brandenburg i visen om Susanne, Birgitte og Hanne, og må overgive sig fuldt og helt til Fløjtetønden Victoria, der i Liselotte Krogagers fortolkning er både medrivende og sanselig.

 

Fræk og from

Kim Henriksen, den mand kan man sætte til alt. Han synger, og agerer, frækt, fromt og friskt. Han er et fund på en scene uanset om han synger om vejen til Mandalay, Titanic forlis eller gir' den gas i Kukkeren fra Æbelø. 

Den sørgelige vise om Anna Lovinda, der døde som enke, 20 år gammel, fortæller en anden histore. Om de barske vilkår som søens folk og deres familier var underlagt i de såkaldte gode, gamle dage. Ejnar Gensø mestre det lidt underspillede og stilfærdige, der får folk til at lytte, men også til at synge med. 

Og jo, det er tilladt at synge med, og grund til at glædes over Bogense Cabareten "Nu til søs", der stævner ud på bølgen den blå frem til den 19. juli.